tisdag 19 juni 2012

Grekiska köttfärsbiffar med tomatsås

Idag ville jag ha lite mer grundande mat så de blev köttfärs. Att laga dessa underbara biffar är en fröjd! De är inspirerade av soutzoukakia, vilket jag ofta äter i Grekland då jag är där. De är lättlagade och doftar ljuvligt!


500 g köttfärs - gärna från gräsätande kor
2 tsk salt
½ tsk mortlad kummin
½ tsk mald kanel
1 tsk torkad oregano
1-3 klyftor pressad vitlök
1 tsk lökpulver
3 msk havregryn
1 msk potatismjöl
1 dl vatten
Blötlägg havregryn i vattnet och låt dra ca 15 min, tillsätt potatismjölet och häll det över köttfärsen. Krydda och blanda allt - gärna med händerna.
Forma biffar och stek dem i en blanding av olivolja/ghee eller kokosolja (den utan smak). Ev bryner du dem bara och låter dem bli klara i ugn, 175 grader.
TOMATSÅS
1 hackad schalottenlök
ca 2 dl krossade tomater el färska
3 hackade soltorkade tomater
1-3 klyftor pressad vitlök
1 tsk kanel
salt och peppar
1 nypa socker/honung som balanserar syran
Fräs löken och tillsätt övriga ingredienser. Lår småkoka i ca 15 min.
Idag åt vi en sallad med gurka, majs, tomater och isbergssallad till. Samt råris och turkisk yogurt med pressad vitlök och olivolja.

2 kommentarer:

Julmingel på ART by AV - konst, material och kurser

På Klockartorpsgatan 26 i Västerås finns Välkommen 7/12 på JULMINGEL kl 11-15 ÖPPET i butiken där du kan se/köpa min konst oc...