tisdag 15 september 2015

Rena dig med vatten

Jag har på flera håll läst om nyttan av att dricka rumstempererat vatten direkt på morgonen och för drygt ett år sen började jag. I Janesh Vaidyas bok "Maten är min medicin" så skriver han att man enligt ayurvedan kan göra en rening av kroppen med vatten. Man kokar upp vatten som får svalna innan man dricker det innan frukost.


Det finns ett speciellt schema som sträcker sig över flera år men jag har bara kommit till steg 2 då man dricker två glas (5dl). I steg 3 är det 7,5 dl och det har tagit emot men vi får väl se... Ett steg i taget! Jag är oerhört nöjd med att dricka ca 2,5-5 dl varje morgon. Tarmen sköter sig bättre också.


Tanken är att man på morgonen gör följande:

  • Tvätta munnen med vatten
  • Drick ett glas ljummet vatten
  • Vänta 45 min innan du äter frukost (yoga, meditation el dyl passar bra då)
Det finns många som säger att lite citron i vattnet gör underverk. Så prova dig fram till vad som passar dig. Rumstempererat är ju relativt - beroende av hur varmt det är där vi bor. Jag gillar när vattnet är ganska varmt. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Julmingel på ART by AV - konst, material och kurser

På Klockartorpsgatan 26 i Västerås finns Välkommen 7/12 på JULMINGEL kl 11-15 ÖPPET i butiken där du kan se/köpa min konst oc...