tisdag 1 augusti 2017

Gryta med kalkonfärs

Det var längesedan jag la in något recept och det beror mest på att jag varit lat att skriva. Mat lagar jag varje dag! Oftast vet jag inte i efterhand vad jag lagt i så det blir sällan likadant nästa gång... Jag kör på känsla och provar mig fram. Luktar och smakar.

Så här blev det idag:

Gryta med kalkonfärs
Hacka
ca 10 cm purjolök
1/4 paprika

Grovriv
1/4 fänkål,
en bit ingefära
ca 10 cm zucchini

Pressa
2 klyftor vitlök

Stek
500 g kalkon- eller kycklingfärs

Häll av färsen och låt vila en stund

Fräs grönsakerna

Salta och krydda med t ex peppar, Shwarma, paprikapulver, curry eller det du känner för. Kanske räcker salt och peppar?

Lägg i färsen.

Häll på ca 1 1/2 dl vatten och red ev av med maizena.

Jag serverade med kokt hirs, ärtor, vattenmelon och rårivna morötter.



2 kommentarer:

  1. Kalkonkött är en höjdare! Av olika skäl har jag behövt dra ner på nötkött men omställningen blev lättare än jag hade trott. Under julen blev det kalkonstek istället för skinka, kalkonkorv istället för prinskorv och köttbullar gjorda på kalkonfärs. Ok, lite mycket kalkon blev det men mycket bra komplement eftersom jag (ännu) inte är helt inne på vegetarisk mat.

    Ha det gott!
    J.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Ja visst är det! Här blev det också mycket kalkon och hellre det än gris, för min del. De frysta kalkonbullarna från Ingelsta är så goda och smidiga att ha till hands :)

      Må bäst!

      Radera

Julmingel på ART by AV - konst, material och kurser

På Klockartorpsgatan 26 i Västerås finns Välkommen 7/12 på JULMINGEL kl 11-15 ÖPPET i butiken där du kan se/köpa min konst oc...